הצעד הראשון באימוץ טכנולוגיות מסייעות הוא המוּכנות של התלמיד הדיסלקטי להודות בכך שהוא שונה מחבריו - שהוא אינו יכול לקרוא ולכתוב כמותם. הצעד השני, והחשוב לא פחות, הוא ההבנה שדיסלקציה אינה מעידה על טפשות או על עצלות. צעדים אלה יסללו את הדרך לאימוץ טכנולוגיות מסייעות, ועם הזמן גם תדעך ותעלם הבושה המלווה לרוב את התלמיד המתמודד עם דיסלקציה. שליטה טובה בכלים המסייעים תוביל לעצמאות מלאה בקריאה ובכתיבה, שהופכות למהנות ומספקות.

1. הקראה והקלדה קולית בטלפון הנייד (או בטאבלט)
למשתמשים באנדרויד מומלץ להתקין את Gboard (חינם) להקלדה קולית, ואת Google TTS (חינם) להקראת טקסט. להקראת דפי אינטרנט אפשר להשתמש ב-Google Assistant (חינם) או דפדפן Microsoft Edge (חינם). משתמשי iOS יכולים להגדיר הקראת טקסט ו-הקלדה קולית באייפון או באייפד. כך יוכל התלמיד לנהל את רוב הפעילות הטקסטואלית היומיומית בעזרת דיבור ושמיעה, מבלי לסבול ממחסומי קריאה וכתיבה.

2. הקראה והקלדה קולית במחשב PC
עלמה רידר (בתשלום) מאפשרת הקראה של תכנים במחשב PC. בנוסף לה קיימות מספר תוכנות המאפשרות הקראה של סוגי תוכן שונים: Microsoft Word 365 להקראת מסמכים, Microsoft Edge (חינם) להקראת קבצי PDF, וכן Microsoft Edge (חינם) או תוסף Read Aloud (חינם) להקראת דפי אינטרנט. לשם הקלדה קולית במחשב יש להשתמש ב-Microsoft Word 365 או Google Docs (חינם) או בתוסף Voice Typing (חינם).

4. שמיעת ספרי אודיו
כדי לשמוע ספרים שלמים, מומלץ להירשם לספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה (חינם לזכאים). בספרייה מבחר ענק של ספרים בעברית, ותיקים וחדשים, כולל ספרי לימוד, המוקראים על-ידי קריינים. את הספרים אפשר לשמוע באמצעות נגן אונליין באתר הספריה, אבל מומלץ להוריד אותם לטלפון ולהאזין להם בעזרת Simple Audiobook Player (חינם). אפליקציות לספרי שמע מאפשרות שמירה על רצף קריאה לאורך ימים, שליטה על מהירות ההקראה, ניווט קל ומבוקר קדימה ואחורה, שימוש בסימניות, ועוד.

5. הקראת טקסט מדף מודפס או מתמונה
כדי לשמוע טקסט מדף פיסי, יש לסרוק אותו ולפענח אותו בעזרת אפליקציה לזיהוי תווים אופטי. האפליקציות Google Translate (חינם) ו- Google Lens (חינם) לטלפון עושות זאת. אפשר לצלם דפי עבודה, מסמכים, ואפילו את מסך המחשב, להמיר לטקסט ולהקשיב. גם מכשיר ההקראה הזעיר OrCam MyReader 2 מקנה יכולות אלה.

6. הקראת PDF
יש קבצי PDF שהופקו באופן דיגיטלי, ואותם אפשר לקרוא באמצעות עלמה רידר (בתשלום), Natural Reader (בתשלום), ובאמצעות Microsoft Edge (חינם) ו-Read Aloud (חינם).
קבצי PDF שהופקו באמצעות סריקה דורשים זיהוי תווים אופטי, שזמין ב- Google Drive (חינם). לאחר ההמרה לטקסט אפשר לשמוע באמצעות כלי ההקראה השונים.

7. ספרי לימוד דיגיטליים
כאמור, אפשר למצוא ספרי לימוד בספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה (חינם לזכאים). למקרים שבהם יש צורך בהקראת פסקה או עמוד יחיד, אפשר גם לפתוח את הספר ב- classoos או ב- כותר לימוד, המנגישים ספרי לימוד דיגיטליים לכל הגילאים. בחלק מהספרים יש תמיכת אודיו, ואם אין - אז אפשר להעתיק את הטקסט ולשמוע באחד מאמצעי ההקראה.