23 בספטמבר, 2025
המרכז לשונות למידה נולד מתוך הבנה בסיסית: ילדים וילדות רבים מתקשים בקריאה, כתיבה או קשב לא משום שהם "חלשים" או "בעייתיים", אלא משום שמוחם לומד אחרת. במקום לנסות "לתקן" את הילד, המרכז מציע גישה אחרת – להתאים את סביבת הלמידה, הכלים והגישה אל היכולות והצרכים האישיים.
ד"ר רן גבע, מומחה לחקר המוח, ייסד את המרכז מתוך ניסיון אישי ומקצועי. כילד חווה בעצמו קשיי קריאה, אך דווקא מהם צמחו התובנות שמנחות אותו כיום: שונות אינה מגבלה אלא הזדמנות. בעבודתו הוא משלב טכנולוגיה דיגיטלית, כלים מבוססי בינה מלאכותית וגישה שמבוססת על אמונה בילד ועל שיתוף פעולה עם הורים ומורים.
בפודקאסט של המרכז לשונות למידה מתארח ד"ר גבע בעצמו יחד עם שותפים לדרך – אנשי חינוך, הורים, יזמים ואנשים שחוו קשיי קריאה ולמידה. כל פרק מציע נקודת מבט אחרת על השאלה כיצד ניתן להפוך את הלמידה לנגישה יותר.
בחלק מהפרקים השיחה מתמקדת בכלים דיגיטליים חדשניים, ובשאלה כיצד בינה מלאכותית יכולה לשנות את הדרך שבה ילדים לומדים. בפרקים אחרים מתארחים בני משפחה: איילת גבע, מייסדת שותפה של המרכז, מספרת על פיתוח גישה שמכבדת את המוח השונה; נעמי גבע, אמו של רן, משתפת כיצד האמונה ביכולותיו של רן כילד הניחה את היסודות לשיטה.
יש גם מפגשים עם דמויות מעוררות השראה שחוו בעצמן דיסלקציה או קשיי למידה: טוהר דניאל מספר על הדרך מילדות מאתגרת ועד להפיכתו לסופר ומרצה; גילי שילה, מנהל בית ספר ניסויי בירושלים, משוחח על חינוך פתוח ומכיל; תלמידים לשעבר מתארים כיצד כלים דיגיטליים הפכו את הקריאה ממכשול לגשר להצלחה.
בפרקים אחרים עולות סוגיות רחבות: איך נראית קריאה בעידן הדיגיטלי? מדוע חשוב לראות את הילד בכללותו ולא להתמקד רק באבחון? איך אפשר להנגיש ידע גם בלי קריאה "קלאסית"? ואיך הורים יכולים להפוך לשותפים מלאים בתהליך הלמידה של ילדיהם?
הפודקאסט מיועד להורים שמחפשים דרכים חדשות לעזור לילדיהם, לאנשי חינוך שמבקשים כלים פרקטיים, וגם למי שחווה בעצמו קשיי קריאה או למידה. כל פרק מציע תובנות, סיפורים אישיים ודוגמאות לחדשנות חינוכית.
כך יוצר הפודקאסט של המרכז לשונות למידה שיח אחר על שונות בלמידה: הוא מערב ידע מדעי, ניסיון אישי וכלים טכנולוגיים, ומזמין לחשוב מחדש על חינוך, הורות ועל היכולת אנושית.